Slaap Problemen

Slaap Problemen

Slapen Sporten Gezondheid Voeding

We weten allemaal het belang van een goede nachtrust. Helaas heeft niet iedereen het geluk dat ook te hebben. Of je nu lijdt aan woelen tot slechte vormen van slapeloosheid, veel mensen hebben elke nacht weer te maken met slaap problemen. Ongeveer 30% of meer volwassenen hebben last van slaapproblemen, en ongeveer 50% van 65 jaar of ouder geven aan slaapproblemen te hebben. Slaap problemen komen ook voor bij kinderen, 70% daarvan hebben psychologische of ontwikkelingsstoornissen. Onderzoek toont aan dat slaapproblemen, ook bekend als insomnia, vaker voorkomen bij vrouwen dan bij mannen.

Invloed op gezondheid

Slaap problemen kunnen meer veroorzaken dan een vermoeid gevoel, het kan ook een slecht invloed hebben op de algemene gezondheid. Wanneer je moeite hebt met slapen dan loop je verhoogde risico op hypertensie, gewichtstoename, depressie, en een zwak immuunsysteem, wat het lichaam vatbaar maakt voor ziektes. Mensen met industriële beroepen lopen verhoogd risico op ongelukken door slaaptekort door gebrek aan concentratie en trage reflexen.

Oorzaken slaapproblemen

Dus, wat zijn nu de oorzaken van slaapproblemen? Oorzaken variëren enorm, maar kunnen grofweg worden opgesplitst in vier categorieën: medisch, psychiatrisch, omgeving, en het Circadisch Ritme. Hier is een lijst van sommige oorzaken gekoppeld aan specifieke categorieën.

  1. Medisch: ischemie, dementie, slaap apneu, koorts, beroerte, zwangerschap, astma, hyperthyroïdie, stimulansen of onthouding van stimulansen, en decongestiva
  2. Psychiatrisch: Depressie, angst, verstoorde gedachtes en posttraumatisch stress syndroom.
  3. Omgeving: stress, ploegendienst op het werk, jetlag, te warme kamertemperatuur, herrie in of om de slaap omgeving.
  4. Het Circadisch Ritme: Dit is het natuurlijke 24-uurs ritme van je lichaam die invloed heeft op onze stemming, energie, slaap en eetlust. Wanneer verstoord kan die slaapproblemen veroorzaken.

Behandeling slaapproblemen

Is er een vorm van behandeling voor slaap problemen? Ja, er zijn zelfs meerdere manieren om je slaap ritme weer terug op de rails te krijgen. Medicatie is een manier die ja kan kiezen, maar niet altijd de meest aan te raden doordat medicatie ongewenste bijwerkingen kunnen hebben of verslavend kan werken. De best aan te raden manier is patiënten te leren over goede slaap gewoontes. Bijvoorbeeld het bed niet gebruiken als plek om te lezen of tv te kijken. Als deze hints niet het gewenste resultaat hebben kan een arts misschien helpen met aanvullende adviezen. Voor meer informatie over insomnia behandelingen bezoekt u onze website.

voeding met veel eiwitten
Auteur: Lisa

Sport & voeding Weetjes

Leuk om te weten!

broccoli en quinoa salade

Broccoli & quinoa zijn super gezond

Als je een echte superfood wilt eten, dan moet je broccoli kiezen. Broccoli is super gezond om meerdere redenen. Broccoli is een koolsoort en is het bloeiende deel van de plant. Broccoli bevat ontzettend veel voedingsstoffen zoals vezels, vitamine C, K, B6 en bètacaroteen; provitamine A wat je lichaam kan omzetten in vitamine A. Broccoli zit boordevol essentiële mineralen zoals calcium en magnesium. Niet alleen broccoli is super gezond, quinoa ook! Lees hier waarom.

sporten is goed voor je geest

Sporten is goed voor je geest

Kinderen die naar school wandelen of fietsen kunnen zich vaak beter concentreren op school. Hetzelfde geldt voor ouderen die regelmatig sport en bewegen, zij hebben ook een beter geheugen. Door te sporten krijg je namelijk meer zuurstof in je hersenen, hierdoor kunnen je hersenen beter presteren.

koppel met overgewicht

Overgewicht en obesitas

Overgwicht en obesitas komen steeds meer voor. In 2016 had bijna de helft van de Nedelandse bevololking van boven de 18 jaar overgewicht en bijna 15% zelfs obesitas. Meestal komt dit door verkeerde voeding en te weinig beweging, maar dit kan ook door medicijnen komen.

gespierde man en dikke man

Wist je dat...

Je 3500 Kcal moet verbruiken om een halve kilo lichaamsvet te verbranden?