Fietsen als Lichaamsbeweging

Fietsen als Lichaamsbeweging

Fietsen Gezond Gezondheid Beweging

Als je wilt bewegen en sporten kun je een aantal uur in de sportschool doorbrengen op steeds dezelfde apparaten. Maar je kunt ook een lekker stuk gaan fietsen. Vooral als je er een aardig tempo op nahoudt en een route met wat heuvels kiest kan dit een aardige lichaamsbeweging zijn. Bij Bikeinn Fietsshop kun je een goede fiets krijgen en andere dingen die je voor fietsen nodig hebt. Maar wat heb je nou eigenlijk voor fietsen nodig? Waarom kiezen best veel mensen ervoor om op de fiets te gaan? En hoe kan je van fietsen een goede lichaamsbeweging maken? Daarover vertellen wij je in dit blog graag wat meer over.

Waarom Fietsen?

Fietsen heeft vele voordelen. Allereerst ben je sowieso in beweging in plaats van stil te zitten. Maar daarnaast heeft fietsen ook nog een voordeel bovenop andere sporten. Zo ben je in ieder geval buiten bezig in plaats van in een muffe sportschool of gymzaal. Je ademt frisse lucht in wat ook een goede uitwerking heeft op je weerstand heeft. Je bent dus lekker buiten bezig en bent ondertussen in beweging. Daarbij is het voordeel van fietsen ook nog dat je ondertussen ergens komt. Je fiets namelijk altijd ergens naartoe. Dit kan gewoon een rondje door de stad zijn voor wat beweging, maar je kunt ook het nuttige met het aangename combineren door meteen boodschappen te doen of bij iemand op bezoek te gaan. Zo beweeg je met een doel.

Wat Heb Je Nodig?

Natuurlijk heb je om te fietsen een goede fiets nodig. Dit kan een gewone stadsfiets zijn, maar je kunt ook gaan voor een wat specialer exemplaar. Een mountainbike is bijvoorbeeld ideaal voor wat ruiger terrein. In de bossen vind je er vaak mooie paden voor. Andere fietsen zijn dan nou vouwfietsen, kinderfietsen, racefietsen, omafietsen enzovoort. En als je regelmatig last hebt van fikse tegenwind of hoge heuvels die je maar moeilijk op kunt komen dan is een elektrische fiets misschien wel iets voor jou. Die kan je net dat beetje extra ondersteuning geven op de moeilijke stukken van het parcours. Verder heb je nog comfortabele kleding nodig om in te fietsen. Voor een gewoon simpel ritje hoeft dit geen sportkleding te zijn. Wil je het tempo echt wat opvoeren dan kun je kiezen voor een sportshirt en strakke korte broek. En natuurlijk heeft iedere fiets een fietsbel en fietsverlichting nodig zodat anderen je kunnen horen en zien.

Waarom Fietsen als Lichaamsbeweging?

Met fietsen gebruik je verschillende spieren. Je hebt vooral je beenspieren nodig om vooruit te komen, dus je traint vooral die. Het is dus een goede oefening voor wanneer je je beenspieren sterker wilt krijgen. Om het beste uit je training te halen kun je een route kiezen waar je ook wat heuvels op en af zult moeten. Je moet dan nog wat extra kracht bijzetten om de top te halen. Ook maakt het natuurlijk verschil of je rustig rijdt of het tempo wat opvoert. Een hoger tempo langere tijd vol blijven houden vergt wat van je spieren maar ook van je uithoudingsvermogen. Op die manier is het een aardige cardiotraining.

Auteur: Lisa

Sport & voeding Weetjes

Leuk om te weten!

broccoli en quinoa salade

Broccoli & quinoa zijn super gezond

Als je een echte superfood wilt eten, dan moet je broccoli kiezen. Broccoli is super gezond om meerdere redenen. Broccoli is een koolsoort en is het bloeiende deel van de plant. Broccoli bevat ontzettend veel voedingsstoffen zoals vezels, vitamine C, K, B6 en bètacaroteen; provitamine A wat je lichaam kan omzetten in vitamine A. Broccoli zit boordevol essentiële mineralen zoals calcium en magnesium. Niet alleen broccoli is super gezond, quinoa ook! Lees hier waarom.

sporten is goed voor je geest

Sporten is goed voor je geest

Kinderen die naar school wandelen of fietsen kunnen zich vaak beter concentreren op school. Hetzelfde geldt voor ouderen die regelmatig sport en bewegen, zij hebben ook een beter geheugen. Door te sporten krijg je namelijk meer zuurstof in je hersenen, hierdoor kunnen je hersenen beter presteren.

koppel met overgewicht

Overgewicht en obesitas

Overgwicht en obesitas komen steeds meer voor. In 2016 had bijna de helft van de Nedelandse bevololking van boven de 18 jaar overgewicht en bijna 15% zelfs obesitas. Meestal komt dit door verkeerde voeding en te weinig beweging, maar dit kan ook door medicijnen komen.

gespierde man en dikke man

Wist je dat...

Je 3500 Kcal moet verbruiken om een halve kilo lichaamsvet te verbranden?