Fit blijven tijdens de vakantie

Fit blijven tijdens de vakantie

Sporten Fit blijven Krachttraining

Een vakantie is natuurlijk allereerst om uit te rusten. Toch kan rusten en blijven sporten prima samen. Misschien op een iets andere manier. Voor jou tips en oefeningen die je tijdens de vakantie thuis of gewoon op het strand kunt doen.

Lichamelijk en mentaal

Fit zijn is niet alleen lichamelijk maar ook mentaal fit zijn. In dat kader is een vakantie dus heel gezond voor je fitheid. Loskomen van alle ‘moeten’ en ‘regels’ is daar een onderdeel van. Daarom kun je in de vakantie best sporten, maar doe je dat beter op een andere manier.

Voorbereiding

Om ook als je niet naar de sportschool kunt, je conditie en kracht te blijven trainen, moet je je wel voorbereiden. In die voorbereiding kijk je naar wat je thuis of op vakantie wil gaan doen en wat je daarbij nodig hebt. Het fijne is wel dat als je nu bijvoorbeeld halterstangen of dumbbells aanschaft, je die niet alleen deze vakantie maar gewone het hele jaar kunt gebruiken. Fijn voor als je even wat extra wil trainen of voor je vaste avond geen oppas kunt vinden.

Wil je gaan trainen met gewichten, dan biedt dat veel voordelen. Maar onderschat ook de mogelijke risico’s niet. Heb je nog niet eerder met gewichten getraind, doe je er verstandig aan te starten met wat lichtere gewichten te kopen die wat lichter zijn. Halterstangen, dumbbells, halterschijven, bumper plates of kettlebells zijn er in verschillende gewichten. Daarnaast hebben ze ook elk hun eigen voor- en nadelen. Op de site vind je daarom alles goed uitgelegd. Check dit daarom eerst even in de gewichten shop voor je bestelt.

Welke oefeningen zijn geschikt?

Wil je kracht opbouwen, dan is het belangrijk om bij het trainen met gewichten de intensiteit hoog te houden en het aantal herhalingen laag. Oefeningen die zich goed lenen voor het trainen met gewichten zijn onder andere kniebuigingen, lunges, push-ups en pull-ups.

Wil je je uithoudingsvermogen daarnaast een boost geven, dan is conditieopbouw belangrijk. Dit kun je bijvoorbeeld doen door te rennen. Op het strand, in het bos of gewoon in de wijk. Je kunt een goede opbouw bereiken door te starten met 3-4 minuten hardlopen en daarna 2-3 minuten te lopen of te rusten. Hierna loop je weer 3-4 minuten hard en blijf je dit schema herhalen. Een andere manier is zo lang lopen als je kunt, daarna even rustig te lopen en dan te herhalen.

Sprintjes trekken

Nog een oefening die je overal kunt doen, is sprintjes trekken. Dat kan normaal tijdens een training maar tijdens je vakantie kun je er ook een spel van maken. Denk aan een estafette op het strand. Na een paar dagen rust zijn er vast genoeg mensen te vinden die met je mee willen doen

Dat geldt ook voor balspellen zoals jongleren, overspelen of een parcours afleggen. Combineer het met bumper plates die je van A naar B moet brengen terwijl je zigzaggend tussen pionnen of door het water moet lopen.

Auteur: Lisa

Sport & voeding Weetjes

Leuk om te weten!

broccoli en quinoa salade

Broccoli & quinoa zijn super gezond

Als je een echte superfood wilt eten, dan moet je broccoli kiezen. Broccoli is super gezond om meerdere redenen. Broccoli is een koolsoort en is het bloeiende deel van de plant. Broccoli bevat ontzettend veel voedingsstoffen zoals vezels, vitamine C, K, B6 en bètacaroteen; provitamine A wat je lichaam kan omzetten in vitamine A. Broccoli zit boordevol essentiële mineralen zoals calcium en magnesium. Niet alleen broccoli is super gezond, quinoa ook! Lees hier waarom.

sporten is goed voor je geest

Sporten is goed voor je geest

Kinderen die naar school wandelen of fietsen kunnen zich vaak beter concentreren op school. Hetzelfde geldt voor ouderen die regelmatig sport en bewegen, zij hebben ook een beter geheugen. Door te sporten krijg je namelijk meer zuurstof in je hersenen, hierdoor kunnen je hersenen beter presteren.

koppel met overgewicht

Overgewicht en obesitas

Overgwicht en obesitas komen steeds meer voor. In 2016 had bijna de helft van de Nedelandse bevololking van boven de 18 jaar overgewicht en bijna 15% zelfs obesitas. Meestal komt dit door verkeerde voeding en te weinig beweging, maar dit kan ook door medicijnen komen.

gespierde man en dikke man

Wist je dat...

Je 3500 Kcal moet verbruiken om een halve kilo lichaamsvet te verbranden?