Helpt een massage bij spierpijn en draagt het bij aan de prestatie?

Helpt een massage bij spierpijn en draagt het bij aan de prestatie?

Sport Ontspannen Herstel Massage Gezondheid Beweging Afvalstoffen

Er is natuurlijk niets lekkerder dan even sporten om zo je hoofd compleet leeg te maken. Even nergens aan denken en gewoon bewegen. Maar wist je dat herstel nog belangrijker is dan de training op zich? Een goede vochtinname na het sporten is daarom ook gewenst om de afvalstoffen af te voeren. Daarnaast zullen maar weinig sporters een massage weigeren. Vooral in de topsport en de hogere tak van de amateursport kom je massage na een training of wedstrijd tegen. Dit is uiteraard niet voor niets. Een goede massage bevordert het herstel aanzienlijk en vermindert spierpijn. Een goede massage kun je natuurlijk laten doen bij een echte massage salon. Deze hebben de tools om je optimaal te kunnen behandelen. Een massage is geen wondermiddel maar daar lijkt het soms wel op.

Een massage helpt bij het verminderen van de spierpijn

Een massage kan zeker bijdragen aan het verminderen van spierpijn. Let er wel goed op dat je niet te veel wordt gemasseerd. Wanneer je benen bijvoorbeeld grote ‘knopen’ hebben kun je misselijk worden wanneer er te veel wordt gemasseerd. Een te lichte massage heeft daarentegen vaak weer weinig effect. Kortom, zorg voor voldoende compressie.

Wanneer kun je het beste gemasseerd worden?

Kort na de activiteit is het vaak beter om voor een ontspannende wellness massage te kiezen in plaats van een zware en actieve massage. Naarmate de dagen vorderen kun je kiezen voor een massage met meer intensiteit. Bij een actieve massage wordt de bloedtoevoer tijdelijk verkleind. Dit draag in eerste instantie niet bij aan het herstel. Wanneer je een paar dagen rust hebt gehad, is de behandeling al veel beter voor je.

Verbeter je de prestaties na een massage?

Sporters en dan met name topsporters pakken iedere mogelijkheid om de prestatie te verbeteren. Zo is een oud verhaal vanuit de triatlon dat een triatleet één been wel liet masseren en de andere juist niet. Puur om het effect te meten. In eerste instantie geloven we in wanneer iets fijn aanvoelt, het ook ergens goed voor is. Tot op heden is nog niet bekend of een massage ook direct leidt tot meer spierkracht. Wel is bekend dat massage het herstel bevorderd en er dus weer sneller een prestatie kan worden geleverd. Verder is bekend dat een massage bijdraagt aan de afname van het stresshormoon cortisol waardoor de eiwitten van voldoende niveau blijven. Een hoog eiwitniveau stimuleert natuurlijk het herstel van de spieren. Een correlatie tussen meer spierkracht en massage is tot op heden dus nog niet gevonden. Evenals een sneller herstel per definitie niet bijdraagt aan meer spierkracht.

Verbeteren spierkracht

Natuurlijk zijn er wel andere mogelijkheden om de spierkracht te verbeteren. Denk eens aan gerichte fitnessoefeningen. Hiervoor hoef je niet persé gebruik te maken van een fitnessapparaat. Zonder apparatuur is namelijk ook prima te trainen. Ook goede voeding draagt bij aan het verbeteren van de spierkracht. Eiwitten, koolhydraten en ijzer zijn bijvoorbeeld belangrijke voedingstoffen om de spierkracht te verbeteren. IJzer en Koolhydraten zorgen voor de energievoorziening en eiwitten dragen bij aan het herstel. Extra spierkracht vermindert ook nog eens de kans op een blessure en andere klachten. Wat wil je nog meer?

knie massage sporters
Auteur: Lisa

Sport & voeding Weetjes

Leuk om te weten!

broccoli en quinoa salade

Broccoli & quinoa zijn super gezond

Als je een echte superfood wilt eten, dan moet je broccoli kiezen. Broccoli is super gezond om meerdere redenen. Broccoli is een koolsoort en is het bloeiende deel van de plant. Broccoli bevat ontzettend veel voedingsstoffen zoals vezels, vitamine C, K, B6 en bètacaroteen; provitamine A wat je lichaam kan omzetten in vitamine A. Broccoli zit boordevol essentiële mineralen zoals calcium en magnesium. Niet alleen broccoli is super gezond, quinoa ook! Lees hier waarom.

sporten is goed voor je geest

Sporten is goed voor je geest

Kinderen die naar school wandelen of fietsen kunnen zich vaak beter concentreren op school. Hetzelfde geldt voor ouderen die regelmatig sport en bewegen, zij hebben ook een beter geheugen. Door te sporten krijg je namelijk meer zuurstof in je hersenen, hierdoor kunnen je hersenen beter presteren.

koppel met overgewicht

Overgewicht en obesitas

Overgwicht en obesitas komen steeds meer voor. In 2016 had bijna de helft van de Nedelandse bevololking van boven de 18 jaar overgewicht en bijna 15% zelfs obesitas. Meestal komt dit door verkeerde voeding en te weinig beweging, maar dit kan ook door medicijnen komen.

gespierde man en dikke man

Wist je dat...

Je 3500 Kcal moet verbruiken om een halve kilo lichaamsvet te verbranden?