Is fietsen gezond?

Is fietsen gezond?

Fietsen Gezond Gezondheid Beweging

Nederland is van oudsher een fietsland. Hoewel we Denemarken voor ons moeten laten gaan qua ‘fietsvriendelijkheid’, wordt er nergens in Europa dagelijks zo vaak de fiets gepakt als transportmiddel als bij ons.

De fietsvriendelijkheid per land wordt door de Europese fietsbond gebaseerd op veiligheid, het belang van fietstoerisme, de fietsenmarkt, het aantal fietsactiviteiten en het percentage van de bevolking dat overwegend de fiets neemt.

Niet voor niets is de fiets één van onze favoriete transportmiddelen. Fietsen is gezond; het is een mooi instrument om fit te worden en te blijven. Ook voor de minder sportieve fietsers die niet of nauwelijks trainen.

Waarom is fietsen gezond?

Fietsen kan gezondheidsklachten voorkomen en is gezonder dat we altijd dachten. Regelmatig fietsen helpt tegen diabetes, stress en voorkomt ziektes.

Diabetes voorkomen

Nederland is een welvarend land waardoor veel Nederlanders met overgewicht kampen. Mensen met overgewicht lopen een grotere kans op diabetes. Mensen die regelmatig op de fiets stappen ontwikkelen minder vaak diabetes type 2, blijkt uit onderzoek van het Syddansk Universitet onder 50.000 Denen. Regelmatige fietsers ontwikkelden 20 procent minder kans op diabetes dan de niet-fietsers. Beginnen met fietsen is daarom zinvol!

Vermindert stress

Fietsen helpt tegen stress. Regelmatig actief bewegen helpt je lichaam en geest even goed te ontspannen. Mensen die één keer naar het werk of school fietsen, hebben 20% minder kans op stress dan mensen die nooit fietsen. Vier keer per week fietsen verlaagt het stressniveau zelfs tot maximaal 52%.

Helpt ziektes te voorkomen

Fietsen helpt ziektes als hart- en vaatziektes, hoge bloeddruk en lage rugziektes voorkomen. Fietsen zorgt dat er minder vet in het bloed terechtkomt en het bloed dunner blijft: dit voorkomt een hoge bloeddruk. Regelmatig fietsen zorgt ervoor dat de darmen sneller werken en het eten sneller wordt opgenomen. Zo verbeter je ook nog eens je spijsvertering tijdens het fietsen!

Fietsen is een eenvoudige manier om te bewegen. Fietsen kost minder inspanning dan hardlopen en de kans op blessures is minimaal. Er is weinig belasting voor de gewrichten. Dit maakt fietsen tot een laagdrempelige manier van bewegen. Fietsen helpt niet alleen bij het voorkomen van ziek zijn, maar werkt ook bevorderlijk bij het herstel. Zo is fietsen bij uitstek een geschikte oefening tijdens het revalidatieproces.

Fietsen op een elektrische fiets

Is een elektrische fiets ook gezond? De ideeën hierbij zijn wisselend: de één vindt van niet, omdat je zelf minder hard hoeft te trappen. Anderzijds, zolang je fietst, zijn je benen en dus je spieren in beweging. Het goede nieuws is dat uit onderzoek van TNO blijkt dat de gezondheid en fitheid van mensen die de auto vervangen door een elektrische fiets wel degelijk toeneemt. Naast forensen fietsen vooral senioren op een elektrische fiets. Zij fietsen méér kilometers dan met traditionele fietsen.

Hartpatiënten verkiezen de elektrische fiets boven een gewone fiets. Doordat een elektrische fiets minder inspanning en hartactiviteit vergt voelen zij zich veiliger op een elektrische fiets. Een elektrische fiets ontlast mensen met knie- en heupgewrichten. Hierdoor blijven zij langer in beweging, wat een positief effect heeft op hun gezondheid.

Auteur: Lisa

Sport & voeding Weetjes

Leuk om te weten!

broccoli en quinoa salade

Broccoli is super gezond

Als je een echte superfood wilt eten, dan moet je broccoli kiezen. Broccoli is super gezond om meerdere redenen. Broccoli is een koolsoort en is het bloeiende deel van de plant. Broccoli bevat ontzettend veel voedingsstoffen zoals vezels, vitamine C, K, B6 en bètacaroteen; provitamine A wat je lichaam kan omzetten in vitamine A. Broccoli zit boordevol essentiële mineralen zoals calcium en magnesium.

sporten is goed voor je geest

Sporten is goed voor je geest

Kinderen die naar school wandelen of fietsen kunnen zich vaak beter concentreren op school. Hetzelfde geldt voor ouderen die regelmatig sport en bewegen, zij hebben ook een beter geheugen. Door te sporten krijg je namelijk meer zuurstof in je hersenen, hierdoor kunnen je hersenen beter presteren.

koppel met overgewicht

Overgewicht en obesitas

Overgwicht en obesitas komen steeds meer voor. In 2016 had bijna de helft van de Nedelandse bevololking van boven de 18 jaar overgewicht en bijna 15% zelfs obesitas.

gespierde man en dikke man

Wist je dat...

Je 3500 Kcal moet verbruiken om een halve kilo lichaamsvet te verbranden?