Quinoa

Quinoa

Quinoa Voeding Gezondheid Recepten

Quinoa is een biologische product met een biologisch EU-keurmerk dat steeds vaker in de Nederlandse keuken wordt gebruikt. Vooral om zijn gezonde voedingsstoffen zoals vezels, vitamines B en E, aminozuren en ijzer is het opgenomen in de Schijf van Vijf. Quinoa is geen superfood.

Quinoa wordt in maaltijden gebruikt als vervanger van graan

De meest voorkomende toepassing van Quinoa in de keuken is het als een graansoort te gebruiken. Vrijwel alle gerechten waarin graan wordt verwerkt kun je bereiden met Quinoa. Je kunt hierbij denken aan gerechten waarbij traditioneel zilvervliesrijst of couscous worden gebruikt. Maar Quinoa is geen graan. Mensen met een glutenallergie kunnen graan in hun maaltijden vervangen voor Quinoa. Let daarbij wel goed op de verpakking. Soms bevat Quinoa sporen van gluten. Een verpakking waarop ‘glutenvrij’ staat vermeld kan zonder problemen worden gegeten. Het is daarmee een belangrijke voedingsbron in een glutenvrij voedingsschema.

Quinoa is een van oorsprong Zuid-Amerikaans biologisch product met EU-keurmerk

De van oorsprong Zuid-Amerikaanse plant verovert snel de wereldwijde receptenwereld. De plant die soms wel twee meter hoog kan worden bevat zaden die lijken op graankorrels. Het zijn deze zaden die Quinoa vormen zoals deze in onze keuken wordt gebruikt. De plant zelf, de bloemen of bladeren kunnen niet worden gegeten. De zaden zitten boordevol eiwit, aminozuren, mineralen zoals koper en magnesium, vitamines B en E en vezels. Daarnaast bevat Quinoa ijzer. Wat een belangrijke voedingsbron is voor de vorming van gezonde rode bloedcellen en bijdraagt aan een effectief afweersysteem. Quinoa is geen superfood. Het komt niet door de controle op twaalf belangrijke voedingsstoffen met hoge nutritionele waarden. Veel mensen beschouwen het wel als een superfood vanwege de positieve werking op de gezondheid.

Quinoa helpt bij het afvallen

De tot de familie van de spinazie behorende plant kan behulpzaam zijn in de strijd tegen overtollige kilo’s. Quinoa geeft omdat het rijk is aan natuurlijke vezels en eiwitten snel een ‘vol’ gevoel. De trek naar ongezonde voeding, snoep of snacks is zodoende eenvoudiger te weerstaan. Net als bij het gebruik van superfoods draagt het bij aan een gevarieerde biologische voedingspatroon waarbij tijdens het diëten toch voldoende gezonde stoffen door het lichaam worden opgenomen.

Toepassing in de vegetarische keuken

Mensen die vegetarisch of veganistisch leven dienen ervoor te zorgen dat hun voedsel voldoende gevarieerd is, en wordt voorzien van de benodigde voedingsstoffen. Superfoods en graanvervangers zoals Quinoa kunnen hier zeker aan bijdragen. Het tekort aan eiwitten door geen vlees, vis of eieren te eten kunnen met Quinoa grotendeels worden aangevuld. De keukenkast voorzien van deze toevoegingen is een goede en gezonde keuze.

Auteur: Lisa

Sport & voeding Weetjes

Leuk om te weten!

broccoli en quinoa salade

Broccoli is super gezond

Als je een echte superfood wilt eten, dan moet je broccoli kiezen. Broccoli is super gezond om meerdere redenen. Broccoli is een koolsoort en is het bloeiende deel van de plant. Broccoli bevat ontzettend veel voedingsstoffen zoals vezels, vitamine C, K, B6 en bètacaroteen; provitamine A wat je lichaam kan omzetten in vitamine A. Broccoli zit boordevol essentiële mineralen zoals calcium en magnesium.

sporten is goed voor je geest

Sporten is goed voor je geest

Kinderen die naar school wandelen of fietsen kunnen zich vaak beter concentreren op school. Hetzelfde geldt voor ouderen die regelmatig sport en bewegen, zij hebben ook een beter geheugen. Door te sporten krijg je namelijk meer zuurstof in je hersenen, hierdoor kunnen je hersenen beter presteren.

koppel met overgewicht

Overgewicht en obesitas

Overgwicht en obesitas komen steeds meer voor. In 2016 had bijna de helft van de Nedelandse bevololking van boven de 18 jaar overgewicht en bijna 15% zelfs obesitas.

gespierde man en dikke man

Wist je dat...

Je 3500 Kcal moet verbruiken om een halve kilo lichaamsvet te verbranden?