Wat kun je het beste eten in de week voordat je een marathon gaat lopen?

Wat kun je het beste eten in de week voordat je een marathon gaat lopen?

Sport Voeding Hardlopen Protein Gezondheid Marathon Halve marathon

Geen seks voor de wedstrijd, altijd dezelfde onderbroek aan naar de voetbal een aanmoedigings-yell voorafgaand aan de wedstrijd. Allemaal trucjes en middeltjes die ervoor zouden moeten zorgen dat je als winnaar uit de bus komt. Sommige zijn ook echt bewezen, de meeste werken echter alleen tussen de oren. Naast dit soort trucjes is het ook belangrijk om serieus naar de impact op het lichaam te kijken als het op sporten aankomt.

Zo heeft een marathon enorm invloed op je lijf en je spieren en dit dient natuurlijk snel hersteld te worden. Voeding is een belangrijke factor bij het sporten. Het zorgt aan de ene kant voor energie, maar op een (te) volle maag een marathon lopen is ook niet prettig. Ben je van plan om een marathon, bijvoorbeeld een marathon in het buitenland, te gaan lopen dan is het verstandig om een goed voedingsdieet aan te houden. Ook tijdens het trainen is dit al van belang.

Een week voor de marathon

Logisch dat je gedurende de maanden training niet alles opzij wilt zetten voor het lopen. Vooral in het begin, wanneer de afstanden nog korter zijn, zal dit ook niet de grootste zorg zijn en zal je vanzelf merken wanneer iets te veel is geweest. Maar in aanloop naar de marathon zelf dien je toch echt rekening te houden met je voedselinname. Begin een week voorafgaand aan de wedstrijd. Zorg die dagen voor een koolhydraatrijk menu. Koolhydraten geven langdurige energie af en worden in het lichaam opgeslagen. Ook al is het een paar dagen voor de wedstrijd, dit is de energie die je lichaam zal aantasten op het moment dat het tijdens de marathon zelf door je eigen energievoorraad heen is.

Vermijd in deze week alcohol (hoe langer geen alcohol hoe beter) en zo veel mogelijk vetten. Eet de avonden voor de wedstrijd ook een koolhydraatrijk avondmaal met weinig vet. Denk bijvoorbeeld aan pasta, rijst, aardappelen. Maar zorg ervoor dat in de saus weinig vetten zitten. Combineer het dus niet met worst of gehakt, maar liever met kip of een witvis. Ook krentenbollen bevatten koolhydraten. Hydraten je lichaam, drink water en ook bietensap wordt door heel hardlopers gedronken.

Tijdens het rennen van de Marathon

De dag van de wedstrijd kan je een boterham, krentenbol of ontbijtkoek. Ook magere yoghurt is een goede optie. Drink verder voldoende tijdens het rennen, water of sportdrank en wil je tijdens het rennen iets eten kan je kiezen voor een banaan. Zorg na het rennen dat je binnen twee uur weer koolhydraten aanvult. Hiermee vul je je energieniveau weer aan tot waar het hoort te zijn. Sport gelletjes van bijvoorbeeld duursport.nl kunnen een snelle kick geven.

Verdraag je geen gels dan is banaan beter, of winegums. Als je voor sportvoeding gaat, experimenteer hier dan al mee tijdens je duurlopen, en niet op de dag van de (halve) marathon zelf. Sportvoeding, repen, hardloop-gelletjes, et cetera kun je bij verschillende webwinkels voor hardlopen of outdoor winkels online bestellen.

Bedenk wel: uiteindelijk is het voor ieder individu verschillend wat hij of zij het beste voor ene marathon kan eten. Experimenteer er dus mee. Noteer wat je voor marathon A hebt gegeten en gedronken en doe het bij Marathon B eens helemaal anders. En vergeet vooral niet goed te drinkel! Succes met de lange 42 kilometers.

marathon lopen
Auteur: Lisa

Sport & voeding Weetjes

Leuk om te weten!

broccoli en quinoa salade

Broccoli & quinoa zijn super gezond

Als je een echte superfood wilt eten, dan moet je broccoli kiezen. Broccoli is super gezond om meerdere redenen. Broccoli is een koolsoort en is het bloeiende deel van de plant. Broccoli bevat ontzettend veel voedingsstoffen zoals vezels, vitamine C, K, B6 en bètacaroteen; provitamine A wat je lichaam kan omzetten in vitamine A. Broccoli zit boordevol essentiële mineralen zoals calcium en magnesium. Niet alleen broccoli is super gezond, quinoa ook! Lees hier waarom.

sporten is goed voor je geest

Sporten is goed voor je geest

Kinderen die naar school wandelen of fietsen kunnen zich vaak beter concentreren op school. Hetzelfde geldt voor ouderen die regelmatig sport en bewegen, zij hebben ook een beter geheugen. Door te sporten krijg je namelijk meer zuurstof in je hersenen, hierdoor kunnen je hersenen beter presteren.

koppel met overgewicht

Overgewicht en obesitas

Overgwicht en obesitas komen steeds meer voor. In 2016 had bijna de helft van de Nedelandse bevololking van boven de 18 jaar overgewicht en bijna 15% zelfs obesitas. Meestal komt dit door verkeerde voeding en te weinig beweging, maar dit kan ook door medicijnen komen.

gespierde man en dikke man

Wist je dat...

Je 3500 Kcal moet verbruiken om een halve kilo lichaamsvet te verbranden?