Wat zijn eiwitshakes en waar dienen ze voor

Wat zijn eiwitshakes en waar dienen ze voor

Eiwitten Voeding Krachttraining gezondheid Sport

Wanneer je veel sport en beweegt is het aan te raden wat supplementen in te nemen naast je dagelijkse eetpatroon. Dit doen de meeste mensen om een zo goed mogelijk resultaat te behalen en de supplementen die je lijf niet gebruikt, plas je meestal vanzelf weer uit. Een makkelijke manier om zelf voldoende eiwitten binnen te krijgen is het drinken van een eiwitshake.Eiwitshakes zijn mengsels van (vaak) water of melk en Whey eiwitten. Whey is een product dat overblijft na de productie van kaas en in poedervorm voorkomt. Door water/melk met Whey te mengen ontstaat er een eiwitshake.

Vaak worden Whey eiwitten gebruikt ter ondersteuning van het sporten, omdat ze goed zijn voor spierherstel en bovendien de spieren helpen groeien, door de hoge eiwitgehalte. In sommige Whey zitten ongezonde zoetstoffen zoals acesulfaam-K en sucralose. Bovendien kunnen bepaalde merken Whey veel koolhydraten en vetten bevatten. Het is verstandig om zulke soorten Whey niet te kopen. Er kan beter gekozen worden voor Whey dat óf met stevia óf niet gezoet wordt en weinig koolhydraten en vetten bevatten. Een voorbeeld hiervan is Whey Isolaat, dat door de hoge eiwitgehalte ook zeer geschikt is ter ondersteuning van het sporten.

Functie eiwitten

Eiwitten zijn onmisbaar voor je lichaam, het zorgt voor opbouw en herstel van spieren, organen, zenuwstelsel, bloed, haren, nagels en huid. Wanneer je sport ontstaan er kleine scheurtjes en beschadegingen in je spieren. Wanneer je genoeg eiwitten eet, worden deze in ons lichaam afgebroken tot aminuzuren (bouwstenen van eiwitten) en omgezet in lchaamseiwitten. Dit zijn eiwitten die ons lichaam kan gebruiken voor reparatie en herstel van spieren. Doordat de scheurtjes en beschadegingen in je spieren als het waren worden opgevuld door eiwitten groeien je spieren. Eiwitten worden niet alleen gebruikt voor de opbouw en herstel van spieren, maar ook voor herstel van wondjes, groei van haar en nagels, maar ook kinderen die nog veel groeien hebben voldoende eiwitten nodig.

Verschillende soorten eiwitten en Whey

Er zijn verschillende soorten eiwitten, maar de meest gebruikte is Whey. Whey heb je ook in verschillende soorten je hebt Whey concentraat, dit bevat 29 tot 89% eiwit, daarnaast heb je ook Whey isolaat, dit bestaat uit meer dan 90% uit eiwitten. Als laatste heb je ook nog Whey hydrolisaat, dit bestaat uit meer dan 90% uit eiwitten, maar bevat ook weinig tot geen lactose. Dit is dus geschikt bij een lactose intolerantie.

Naast Whey heb je ook nog andere soorten eiwitten, zoals caseïne, micellar caseïne, caseïnaat, soja eiwitten, plantaardige eiwtten en dierlijke eiwitten.

Caseïne is een een langzaam verteerbaar eiwit. Het bestaat uit lange aminozuurketens waardoor het langer duurt voordat de eiwitten worden opgenomen. Vaak worden deze shakes ’s avonds gedronken zodat je de hele nacht te tijd hebt om het op te nemen. Het duurt namelijk ongeveer 6 tot 8 uur voordat de caseïne volledig is opgenomen. Ten opzichte van whey is dit een trage vorm van eiwitten.

Micellar Caseïne ontstaat wanneer de melk gescheiden wordt van het vet, lactose en wei tijdens het kaas maken. Micellar Caseïne lost er moeilijk op in vloeistof en klontert snel. Ook deze vorm wordt erg langzaam opgenomen in je lichaam. Deze eiwitshake kun je daaorm het beste ’s avonds drinken.

eiwitshake poeder
Auteur: Lisa

Sport & voeding Weetjes

Leuk om te weten!

broccoli en quinoa salade

Broccoli is super gezond

Als je een echte superfood wilt eten, dan moet je broccoli kiezen. Broccoli is super gezond om meerdere redenen. Broccoli is een koolsoort en is het bloeiende deel van de plant. Broccoli bevat ontzettend veel voedingsstoffen zoals vezels, vitamine C, K, B6 en bètacaroteen; provitamine A wat je lichaam kan omzetten in vitamine A. Broccoli zit boordevol essentiële mineralen zoals calcium en magnesium.

sporten is goed voor je geest

Sporten is goed voor je geest

Kinderen die naar school wandelen of fietsen kunnen zich vaak beter concentreren op school. Hetzelfde geldt voor ouderen die regelmatig sport en bewegen, zij hebben ook een beter geheugen. Door te sporten krijg je namelijk meer zuurstof in je hersenen, hierdoor kunnen je hersenen beter presteren.

koppel met overgewicht

Overgewicht en obesitas

Overgwicht en obesitas komen steeds meer voor. In 2016 had bijna de helft van de Nedelandse bevololking van boven de 18 jaar overgewicht en bijna 15% zelfs obesitas.

gespierde man en dikke man

Wist je dat...

Je 3500 Kcal moet verbruiken om een halve kilo lichaamsvet te verbranden?