Is fietsen gezond?

Zo gezond is elektrisch fietsen echt voor je

Fietsen Gezond Gezondheid Beweging

Nu steeds meer mensen hun gewone fiets inruilen voor een elektrische fiets, is dat laatstgenoemde vervoermiddel niet meer uit ons straatbeeld weg te denken. De voordelen die een e-bike kent ten opzichte van een niet-elektrische variant zijn voor velen inmiddels wel duidelijk. Voornamelijk de hogere snelheid die een e-bike biedt, is voor velen een reden om over te stappen. Wel rijst steeds vaker de vraag hoe gezond elektrisch fietsen nu echt is. De trapondersteuning zorgt ervoor dat jij je minder hard hoeft in te spannen, waardoor het niet voor iedereen duidelijk is hoe gezond een e-bike precies is. Benieuwd hoe het nu echt zit? Wij zochten het uit!

Onderzoek wijst uit: elektrisch fietsen leidt tot toename in fitheid

Wanneer je op een normale fiets een heuvel op moet of flinke wind tegen hebt, merk je meteen dat je veel meer inspanning moet leveren om vooruit te komen. Op een elektrische fiets geeft de ingebouwde motor je echter een duwtje in de rug, waardoor je juist minder hard hoeft te trappen. Een gevolg daarvan is dat het aantal calorieën dat je verbrandt op een e-bike lager ligt dan op een gewone fiets. Wanneer iemand met een gewicht van 60 kilo een halfuurtje gaat fietsen, verbrandt hij of zij hiermee 127 calorieën. Als dit ritje op een elektrische fiets wordt afgelegd, blijft het aantal verbrande calorieën echter steken op 56: een flink verschil!

Toch zeggen calorieën niet alles, zo blijkt uit een onderzoek dat in 2013 door TNO werd uitgevoerd. Aan het onderzoek deden ruim 150 proefpersonen mee, die gedurende een jaar lang gebruik maakten van een elektrische fiets. Op verschillende momenten moesten de proefpersonen beoordelen hoe gezond en fit zij zich voelden. Wat bleek? Nadat de e-bike in gebruik werd genomen, nam het percentage proefpersonen dat voldeed aan de zogenaamde ‘Nederlandse Norm Gezond Bewegen’ (NNGB) toe van 47% naar maar liefst 93%! Ook de gemiddelde Body Mass Index (BMI) van de deelnemers liet een verbetering zien, al was deze niet significant.

Behalve deze objectieve verbetering, bleek de elektrische fiets ook een positieve impact te hebben op de subjectieve ervaringen van elektrische fietsers. Aan de start van het onderzoek beoordeelden de proefpersonen hun fitheid met een 6,8 (uit 10), en aan het eind van het onderzoek naar de e-bike was dit cijfer gestegen tot een gemiddelde van 7,5. Naast fitter voelden deelnemers zich na een jaar ook gezonder. Waar deelnemers hun gezondheid aanvankelijk een 7,5 gaven, was dit na een jaar toegenomen tot een 7,9.

Stap op je e-bike!

Samenvattend kunnen we zeggen dat de elektrische fiets wel degelijk goed is voor de gezondheid. Zoals gezegd verbrand je op dit type fiets weliswaar minder calorieën dan op een regulier exemplaar, maar uiteindelijk draait gezondheid natuurlijk om veel meer. En wanneer je de elektrische fiets vergelijkt met transportmiddelen als de auto of de bus is al helemaal duidelijk waarom je vandaag nog op de e-bike zou moeten stappen!

Auteur: Lisa

Sport & voeding Weetjes

Leuk om te weten!

broccoli en quinoa salade

Broccoli & quinoa zijn super gezond

Als je een echte superfood wilt eten, dan moet je broccoli kiezen. Broccoli is super gezond om meerdere redenen. Broccoli is een koolsoort en is het bloeiende deel van de plant. Broccoli bevat ontzettend veel voedingsstoffen zoals vezels, vitamine C, K, B6 en bètacaroteen; provitamine A wat je lichaam kan omzetten in vitamine A. Broccoli zit boordevol essentiële mineralen zoals calcium en magnesium. Niet alleen broccoli is super gezond, quinoa ook! Lees hier waarom.

sporten is goed voor je geest

Sporten is goed voor je geest

Kinderen die naar school wandelen of fietsen kunnen zich vaak beter concentreren op school. Hetzelfde geldt voor ouderen die regelmatig sport en bewegen, zij hebben ook een beter geheugen. Door te sporten krijg je namelijk meer zuurstof in je hersenen, hierdoor kunnen je hersenen beter presteren.

koppel met overgewicht

Overgewicht en obesitas

Overgwicht en obesitas komen steeds meer voor. In 2016 had bijna de helft van de Nedelandse bevololking van boven de 18 jaar overgewicht en bijna 15% zelfs obesitas. Meestal komt dit door verkeerde voeding en te weinig beweging, maar dit kan ook door medicijnen komen.

gespierde man en dikke man

Wist je dat...

Je 3500 Kcal moet verbruiken om een halve kilo lichaamsvet te verbranden?